Program realizowany jest przez:
Lekcje o finansach
Wspólnie z Biurem Rzecznika Finansowego opracowaliśmy scenariusze zajęć, które mają pomóc nauczycielomw przygotowaniu uczniów i uczennic do odpowiedzialnego i bezpiecznego poruszania się po rynku finansowym.
W scenariuszach proponujemy m.in. przećwiczenie z uczniami składania reklamacji, przyjrzenie się instytucjom stojącym na straży naszych interesów w starciu z bankami czy ubezpieczycielami, poznaniu róznych sposobów inwestowania i wiążącego się z nimi ryzyka oraz poznanie kompetencji i sposobów działania Rzecznika Finansowego. Scenariusze zostały przetestowane i zmodyfikowane zgodnie z sugestiami nauczycieli, nauczycielek, uczniów i uczennic. Wszystkie scenariusze odpowiadają stanowi prawnemu z grudnia 2019 r.
SCENARIUSZE Z WSZYSTKIMI MATERIAŁAMI POMOCNICZYMI (.pdf) |
ZAŁĄCZNIKI DODATKOWE ZAMIESZCZONE W SCENARIUSZU JAKO .jpg, .png, .pdf |
Jak napisać reklamację do instytucji finansowej? |
Jak złozyć reklamację (mat. pomocniczy nr 1 i 3)
|
Postępowanie interwencyjne a polubowne Rzecznika Finansowego – które wybrać |
Polubowne czy w sądzie (mat. pomocniczy nr 2)
Polubowne czy interwencyjne - infografika (mat. pomocniczy nr 5) |
Inwestuj z głową!
|
Ryzyko - instrumenty finansowe (mat. pomocniczy nr 3)
Inwestuj z głową (mat. pomocniczy nr 4)
|
Czy nasze transakcje w sieci są bezpieczne?
|
Jak pomaga Rzecznik Finansowy (mt. pomocniczy nr 1)
Co to jest phising (mat. pomocniczy nr 3a)
Niebezpieczny załącznik (mat. pomocniczy nr 3b)
Bezpieczne transkacje - prezentacja (mat. pomocniczy nr 4)
Omyłkowe przelewy - infografika (mat. pomocniczy nr 5a)
Nieautoryzowane przelewy - infografika procedury (mat. pomocniczy nr 5b) Nieautoryzowane przelewy - reklamacja (mat. pomocniczy nr 5c) |
Proponowane scenariusze, poza powiązaniem z treściami szczegółowymi przedmiotu podstawy przedsiębiorczości, wspomagają realizację celów ogólnych kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum, takich jak:
- doskonalenie umiejętności myślowo-językowych (czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.);
- rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
- zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;
- łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;
- rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
Zaproponowane w scenariuszach metody pracy rozwijają wskazane we wstępie do podstawy programowej kształcenia ogólnego umiejętności takie jak:
- myślenie analityczne, syntetyczne, logiczne i przyczynowo-skutkowe;
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym;
- kreatywne rozwiązywanie problemów;
- umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno—komunikacyjnymi;
- umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
- nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania; umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.
Ponadto tematyka wszystkich scenariuszy pozwala na kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, przedsiębiorczość, podejmowania inicjatyw oraz gotowość do pracy zespołowej. Dodatkowo uczniowie ćwiczą się w podejmowaniu czynności prawnych, przygotowują się do aktywności społecznej i gospodarczej, a także do życia rodzinnego w znaczeniu ekonomicznym, ucząc się zachowań na rynku, w tym ponoszenia konsekwencji swoich decyzji.
Materiały opracowane zostały we współpracy z Rzecznikiem Finansowym.
Opr. Sylwia Żmijewska-Kwiręg