Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało - w ramach projektu "Młodzi Przedsiębiorczy - program nauczania ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej" interaktywny materiał dydaktyczny, który możecie wykorzystać (niezależnie od uczonego przedmiotu) zarówno planując lekcję, jak i ją prowadząc.  „28 sposobów na lekcję” to drukowany zestaw na biurko oraz poradnik internetowy.

 

 

Internetowy poradnik

Wersja do wydrukowania i postawienia na stoliku w klasie

 

Jesteśmy oczywiście świadomi, że to, czy lekcja jest dobra i ciekawa zależy od wielu czynników. Niektóre z nich są w rękach nauczyciela, niektóre – samych uczennic i uczniów. Wiadomo też, że nie ma jednego uniwersalnego przepisu, według którego należy zawsze prowadzić zajęcia. Istnieją natomiast modele dobrych lekcji, które, choć różnią się w szczegółach, mają kilka wspólnych elementów. Są to: zaplanowanie zajęć i przygotowanie materiałów do lekcji; przedstawienie celów i zaciekawienie uczniów i uczennic; określenie kryteriów sukcesu oraz systematyczne zbieranie informacji, co już potrafią; skupienie uwagi na tym, co najważniejsze i dopasowanie do tego aktywności klasy; a wreszcie – podsumowanie i domknięcie zajęć. I dopiero na takie „rusztowanie” warto nakładać różne formy pracy z uczniami, dbając, by były one odpowiednie do zamysłu nauczyciela, celów lekcji i potrzeb klasy.

Takich sposobów na lekcję jest wiele – tu wybraliśmy 28 najczęściej stosowanych i najbardziej – naszym zdaniem – uniwersalnych. Chcemy ułatwić Państwu planowanie i prowadzenie zajęć i dlatego każdemu sposobowi towarzyszy kilka przykładów, jak wprowadzić go na zajęcia oraz krótki opis tej formy pracy.  Wyszliśmy z założenia, że większość polskich nauczycieli słyszała już
o tych sposobach, zbieramy więc tylko najważniejsze rzeczy, odsyłając zarazem do innych publikacji o metodach nauczania.

Polecamy szczególnej uwadze dwie tabelki – tę na str. 36, która pokazuje przykładowy schemat lekcji oraz na stronie 6, gdzie znaleźć można wskazówki, jakie sposoby pracy najlepiej pasują do poszczególnych elementów zajęć. Planując lekcję można posłużyć się naszym materiałem, by wybrać najbardziej odpowiednie sposoby, zaś w trakcie lekcji – korzystając z drukowanej wersji – w jasny sposób komunikować uczennicom i uczniom, co teraz będzie się działo i co będą robili.

Wystarczy w tym celu otworzyć książeczkę na odpowiedniej stronie, pokazać klasie i postawić na biurku/stoliku aż do chwili zmiany sposobu pracy. Odpowiednio rozłożony i ustawiony w widocznym miejscu „sposobnik” będzie przypominał, w jak różnorodny, a równocześnie przemyślany sposób można prowadzić zajęcia i ułatwiał zmodyfikowanie toku zajęć, jeśli okaże się, że wymyślony plan nie działa.

Na ostatnich dwóch stronach w drukowanym materiale zostawiliśmy miejsce na wpisanie innych, stosowanych przez Państwa sposobów - zdajemy sobie sprawę, że tych pustych stron mogłoby być kilkadziesiąt.

Życząc ciekawych i udanych lekcji ze „sposobnikiem”, za chęcamy równocześnie, by dzielić się z nami swoimi uwagami i doświadczeniami w korzystaniu z tego prostego, ale użytecznego narzędzia. Mamy zamiar stopniowo rozszerzać ten zestaw, a także opracować dodatkowe materiały – karty pracy indywidualnej, w parach i zespołowej oraz wskazywać powiązane z nimi narzędzia i aplikacje komputerowe.

 

 

Sposobnik został przygotowany w ramach projektu "Młodzi Przedsiębiorczy - program nauczania ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Może stanowić inspirację i praktyczne narzędzie dla nauczycieli nie tylko realizujących przedmiot "Ekonomia w praktyce", ale także każdy inny szkolny przedmiot, niezależnie od poziomu edukacyjnego. Autorami rozdziałów całego poradnika są: Urszula Małek, Alicja Pacewicz, Danuta Sterna-Kszubska, Janusz Żmijski, Grzegorz Ziółek, Sylwia Żmijewska-Kwiręg. Autorką koncepcji "Sposobnika" jest Alicja Pacewicz.

 

opr. Sylwia Żmijewska-Kwiręg